Jumaat, 28 Mei 2010

Satu Hari Di Jalan Raya.

Rabu 26 Mei 2010
Satu hari di hari raya lain dengan satu hari di jalan raya. Okay. Aku takde motif nak nyanyi lagu raya tu tapi nak beritahu orang orang kampung sekalian bahawasanya kami rakyat Malaysia aku dah habiskan masa agak agak lapan jam kat jalan raya. Boleh?


Alor Gajah ke Batu Pahat. Batu Pahat ke Shah Alam. Lepas tu ke sana ke sini entah mana mana seksyen aku lalu. Bantai je la. By the way aku dan adik aku hantar nyaie aku daripada Batu Pahat ke Shah Alam ya kat rumah mak cik aku. Nyaie nak singgah rumah mak cik aku tu sebab dia dapat cucu lagi entah dah bersepah cucu cicit dia kau tahu banyak wo. Keturunan dia subur secara semulajadi kot wakakaka.


Well nyaie aku ni banyak betul gossip dia. Kalau setakat murai dot com tu nyaie aku pandang sebelah mata je. Sepanjang perjalanan dia tak henti-henti gossip okay eh eh bukan gossip artis-artis seperti Lady Gaga, Beyonce ataupun David Arumugam tapi pasal saudara-mara semata-mata. Hebat betul gossip dia. Contoh contoh gossip hangat lagi panas iaitu:
  • Si isteri lari rumah sebab gaduh dengan si suami.
  • Si suami tak benarkan saudara-mara si isteri datang ke rumah.
  • Si suami tak bekerja maka si isteri susah sebab tak bekerja jugak.
Hey banyak lagi okay. Aku hanya mampu tersenyum ya aku tak sangka betul betul dahsyat realiti hidup ni.


Lepas tu terkeluar pulak gossip pasal pak cik aku beli kereta baru haishhh... Kereta apa? Entah aku pun tak berapa nak tahu. Nyaie ni tak sah kalau bercakap tak keluar nasihat nasihat dia maka aku mendengar dengan tekun lagi taat sambil layan lagu omputeh boleh? Your love your love your love is my drug.


Berdasarkan gambaran nyaie aku macam ni kot rupa kereta tu.



Nyaie: kau tahu Mi... pak cik kau dah beli kereta baru... besar keretanya... masyaAllah...

Mi: ye ke? biar betul? jeng jeng jeng... [saja buat buat saspen]

Nyaie: iye... dia beli kereta tayar besar... lepas tu tempat belakang dia terbuka... takde atap... nak buat apa pulak kereta macam tu... astaghfirullah al azim...

Mi: oh... dia nak bawa gi kebun kot... angkat kayu balak ke...

Nyaie: eh... takkan kot... kita ni Mi... tak perlu tamak... nak buat apa kereta besar besar... kita ni kalau dah tua pergi la buat amal... untuk akhirat... pergi masjid ke... belajar ilmu agama ke... ye... kan senang dunia akhirat...

Mi: erk... okay...

Nyaie: tu la... kita jangan la tamak beli tu beli ni... nak rumah besar... nak kereta besar... dah tua tua tu bawa bawa la gi masjid... dunia selamat... akhirat selamat...

Mi: erk... okay...

Nyaie: ada satu keluarga tu Mi... duit berkotak-kotak kat rumah... banyak duitnya... tapi kedekut... kedekut sangat...

Mi: erk... okay...

Nyaie: tapi keluarga tu mati kemalangan... kat simpang mana entah dirahsiakan... tu la... anaknya mati... mak bapaknya mati... haish... duit tinggal macam tu je... berkotak-kotak... kesian...

Mi: erk... okay...



Di sebalik tabir dialog tu kau tahu nyaie aku kena ulang dalam tiga empat lima enam kali sebab aku tak faham maka aku suruh nyaie aku ulang lagi dan lagi dan lagi haha. Nyaie aku ni orang Jawa dan loghat Jawa dia tu pekat wo. Susah telinga aku nak tangkap. Tak pasal pasal kena ulang berkali-kali. Sorry nyaie!!!


potpetpotpet: Oh nyaie tu panggilan nenek bagi orang Jawa.

31 ulasan:

  1. Yeker?lepat memang tak berapa faham sangt bahasa Jawa ni.he..he..kesian kat famili yang terlibat dlm kemalangan tu yer..

    BalasPadam
  2. waaa! rindu kat arwah nyaie arol. :'(
    ouh, seketurunan Jawa lah kita nie.
    haha. :D

    BalasPadam
  3. lepat pisang:

    ya.
    ;)
    dah ajal.

    BalasPadam
  4. arol:

    really?
    wah.
    give me five!!!

    BalasPadam
  5. mula mula terkial nak sebut nyaie tu. panggilan utk nenek rupanye. hehe =)

    BalasPadam
  6. nenek dni jarang bercerita. tapi suka bertanya. soalan dia cam biasa.. semalam dah tanya. hari ni tanya lagi... mungkin lepas tanya dni dia tanya adik2 dni.. okay... biarkan saja sebab orang tua.. jwab je prtanyaan dia walopon dah empat puluh empat belas kali dah jawab.. sama je soalan dia..


    zami ada blog ke...

    ada..


    zami ada blog ke...

    ada...


    zami ada blog kan?


    a ah ada...


    sat lagi dia tanya balik...


    zami ada ke blog ke tak eh...


    ada... ada.. ada...


    kekadang tengok dia bagitau terus. zamia da blog.. hehe.. perumpamaannya macam tu :p


    hik3...

    BalasPadam
  7. linda:

    hohO.
    takpe takpe.
    tambah lagi satu ilmu.
    ;)

    BalasPadam
  8. dni:

    ahha.
    ahha.
    ahha.
    nyaie zami ni suka jalan jalan.
    tapi dia tak 'banyak tanya' macam tu.
    dia banyak cerita.
    ingatan dia kuat lagi.
    ;)
    alhamdulillah.

    BalasPadam
  9. wahhhh hizami keturunan jawa ke????

    BalasPadam
  10. nisa:

    ya.
    ada sikit sikit.
    ;)

    BalasPadam
  11. tipu laa dialogue u "err..okay" je..

    mst pjg lg dialogue u kan

    BalasPadam
  12. qarl:

    ahha.
    mana tahu ni?
    haish.
    baru nak coverline.
    kantoi sudah.

    BalasPadam
  13. hahahahahahaahahahahahahahahahhahahah

    nie memang keturunan gosip ke ape.. hehe siap afal dialog nyaie tu..ato ade tokok tambah..haha

    BalasPadam
  14. satu hari di hari raya.. dua hari di hari raya.. hari2 pun hari raya~ sambung2.. sambung2.. :D

    BalasPadam
  15. ouhh..blurr jap dgn panggilan nyaie tuu..^_^..nenek rupanya~~;)


    Hilangkan kesan deodoran pada pakaian

    WORDL CUP 2010

    BalasPadam
  16. ayie:

    haishhh.
    mana ada tokok tambah.
    cuma edit sikit sikit sudah haha.

    BalasPadam
  17. zikery:

    erk.
    tak.
    haha.
    ;)

    BalasPadam
  18. aida:

    satu hari di jalan raya.
    bukan hari raya.
    wakakakaka.
    ;P

    BalasPadam
  19. roxy:

    yeay.
    nasib ada pemberitahuan.
    hohO.
    ;)

    BalasPadam
  20. owh kita pown panggil arwah nenek kita nyai...orang jawa ke?? faham jawa x?? heee

    BalasPadam
  21. susah nk sebut nyaie~~ susah klu nk khwn ngn org jawa t :P

    BalasPadam
  22. wehhh pesal ko boh gambo nyaie

    BalasPadam
  23. lama gila tak lepak sini.
    tompang bersila jap ok.


    >>________<<


    hehe

    BalasPadam
  24. owh zami ada darah keturunan jawa ker?hari tu aku gi umah member aku kt pontian..nenek dia jawa gak..ckp apa pn aku tak faham..ehhehe

    BalasPadam
  25. yati:

    ya.
    sama la kita.
    haha.
    ;)
    eh eh tak faham jawa.
    ;)

    BalasPadam
  26. syafiqah:

    oh.
    senag je la.
    tak susah.
    jom sebut ramai ramai.
    nyaie nyaie nyaie nyaie nyaie.
    sekian.
    ;)

    BalasPadam
  27. lelord:

    haha.
    gambar takde kot.
    ;)

    BalasPadam
  28. pipimuncet:

    ya.
    lama tak nampak.
    bertapa kah?
    hehe.
    ;)

    BalasPadam
  29. putra:

    ya.
    ada darah jawa.
    tapi speaking jawa ke laut.
    langsung tak tahu.
    haha.

    BalasPadam
  30. bestnyer nenek ko..!!
    leyh kawan ngan nenek aku..
    haha..;)

    BalasPadam

Copyright © Budak Lelaki Sebelah Pintu Designed by azhafizah.com