Rabu, 13 September 2017

Hias Rumah Gaya Scandinavian - Sederhana & Minimal

Artikel Oleh: Yusri

Salam.


Hiasan dalaman rumah gaya Scandinavian adalah merupakan reka bentuk yang mempunyai ciri kesederhanaan, minimal dan mengutamakan fungsi yang mula muncul pada sekitar tahun 1950-an di negara-negara Scandinavia, iaitu, Finland, Norway, Sweden, Iceland dan Denmark. Walaupun istilah Scandinavia sebenarnya hanya merujuk kepada negara Denmark, Sweden dan Norway, tapi istilah tu juga sering digunakan untuk merujuk kepada kelima-lima buah negara tersebut.

Ciri-ciri reka bentuk hiasan dalaman Scandinavian adalah seperti berikut:


#1

Permaidani tidak diletakkan memenuhi ruang dinding ke dinding


Permaidani tidak pernah menjadi perkara yang popular dalam gaya Scandinavian. Sebaliknya, lantai kayu sering digunakan di seluruh rumah dan kadang-kadang dilembutkan dengan karpet.



#2

Cahaya dan warna yang pudar

Kerana musim sejuk yang begitu panjang dan gelap, hiasan dalam rumah di negara-negara Scandinavia biasanya dicat putih untuk membantu mencerminkan ruang yang terang. Apabila warna putih digunakan, ruang tersebut lebih terasa lembut dan bersahaja di samping memastikan seluruh ruang seperti bersatu, seragam dan cerah. 


#3

Penggunaan kayu

Sama ada lantai mahupun dinding, elemen kayu juga banyak digunakan untuk membuat almari atau mainan. Kayu yang digunakan dalam reka bentuk Scandinavian kebiasaannya adalah kayu ringan seperti bic, abu dan pain.


#4

Elemen garisan

Tidak banyak hiasan berlebihan yang terdapat dalam reka bentuk Scandinavian. Potongan yang moden, bersih dan padat adalah merupakan ciri reka bentuk gaya Scandinavian.


#5 

Ruang lapang

Secara tradisinya, banyak rumah di negara-negara Scandinavia adalah sangat kecil dan tidak membenarkan jumlah barangan yang berlebihan. Walaupun rumah sekarang dibina lebih besar daripada sebelumnya dan terdapat lebih banyak ruang untuk sesuatu, idea untuk mengekalkan ruang yang bebas daripada keserabutan kekal sebagai aspek penting dalam reka bentuk Scandinavia.


#6

Gaya mudah dan ringkas

Hiasan kekal minimum dalam reka bentuk gaya Scandinavian. Dinding kosong dan ruang kosong tidak akan menampakkan kebosanan.


#7

Memaksimumkan cahaya semulajadi

Kerana keadaan yang gelap sepanjang tahun di negara-negara Scandinavia, cahaya semulajadi telah menjadi satu perkara penting dan harus dimaksimumkan. Hiasan di tingkap seperti langsir diminimumkan dan hanya menggunakan warna-warna cerah untuk mendapatkan cahaya semulajadi secara maksimum.


#8


Elemen hijau

Untuk membantu mencerahkan ruang dan membawa kehidupan, tumbuh-tumbuhan banyak digunakan sebagai elemen hiasan, sama ada pokok atau daun-daun di dalam pasu mahupun gambar-gambar di dinding. 



#9

Tekstil yang selesa

Reka bentuk hiasan dalaman gaya Scandinavian tidak menggunakan tekstil yang banyak. Tekstil yang digunakan (selimut dan bantal) bukan sekadar hiasan semata-mata tetapi berfungsi sebagai pembekal kehangatan yang selesa serta cara yang bergaya untuk menambah tekstur apabila tidak digunakan.

Secara peribadi, aku sangat menggemari reka bentuk hiasan dalaman gaya Scandinavian ni kerana mengutamakan kesederhanaan dan minimal. 

Sumber gambar: Google Images

1 ulasan:

Copyright © Budak Lelaki Sebelah Pintu Designed by azhafizah.com