Ahad, 24 Disember 2017

Review Filem The Greatest Showman & Pitch Perfect 3 - Yang Mana Satu Nak Tengok Dulu?

Salam.


Review Filem The Greatest Showman


Best opening credit scene ever! Well, this is a musical drama movie so if you are not into the musical type, please avoid this movie as much as possible! Haha. This is my type of movie. Memang best. Satu yang aku kagum dengan movie ni, every single song is well performed and choreographybagi setiap lagu sangat cantik dan memukau. Aku memang peminat cerita muzikal tapi aku perasan yang biasanya bukan semua lagu diberikan spotlight yang sama and sebahagian lagu hanya untuk cukupkan syarat je. Tapi bukan dalam filem ni okay?

But, that is something to be expected since penulis lirik lagu lagu dalam filem ni ialah penulis yang sama untuk lagu lagu dalam cerita La La Land. So, I smell another Oscar Award! Begitulah. Jalan cerita tipikal tapi masih boleh diterima. Banyak nilai-nilai murni yang diterapkan dalam filem ni, ada persahabatan, cinta, jatuh bangun sebuah kehidupan, equality right, true celebration of humanity dan lain-lain lagi.

Siapa kat sini peminat High School Musical, korang akan teruja dengan showstopper daripada Zac Efron and Zendaya! Korang mesti terbayang-bayang Zac Efron and Vanessa Hudgens dalam High School Musical. The similarity is insane! For me, this movie is a repeat. Tapi korang kena tahu yang filem ni penuh dengan persembahan lagu, tarian dan nyanyian. Jadi kalau korang tak berapa minat dengan genre filem macam ni, stay away! Haha. For those yang tak tengok lagi, go buy your ticket, sit back and enjoy the greatest show movie indeed (at least the songs).

Fun fact:
  1. Filem ni inspired by true individual yang bernama PT Barnum. Tapi lepas aku google pasal PT Barnum ni, aku rasa agak disturbing kerana Barnum dalam filem ni dengan kehidupan sebenar dia memang sangat berbeza.
  2. Dengar cerita movie ni telah cuba untuk dihasilkan dalam masa 7 tahun dan akhirnya berjaya ditayangkan selepas pelbagai dugaan dan cabaran. Drama tak?

Personal rating: 4 stars

Watch this if you like: High School Musical, La La Land and Chicago


Review Filem Pitch Perfect 3


Aca-fun-ish. Kepada mereka yang memang mengikuti siri filem Pitch Perfect ni, aku nasihatkan jangan terlalu berharap dan terlalu teruja dengan filem yang ketiga ni. Sejujurnya, pada pendapat aku, filem pertama dan kedua jauh lebih best daripada filem ketiga ni. Takde satu lagu pun dalam filem Pitch Perfect kali ni yang membuatkan aku kagum sampai meremang bulu roma. Berbanding masa Bellas bawa lagu Flashlight sebelum ni, aku sampai ingat yang lagu tu lagu original daripada Bellas.

Jalan cerita agak lemah dan tak tentu hala tuju. Bayangkan aku sampai boleh terlupa apa tujuan USO tour tu! Over tak? However, this movie is not totally a bummer. Nasib baik ada lawak lawak yang kelakar terutamanya daripada Fat Amy. Kalau takde tu, memang hambar juga lah filem ni. Nothing much to say about this movie. Jika korang memang mengikuti Pitch Perfect, then, give it a go. Kalau tak, tengok online je lah. Haha!

Fun fact:
  1. Filem ni adalah filem yang ketiga dan terakhir Pitch Perfect. Tapi aku tak dapat bayangkan apa lagi storyline dia nak olah lagi kalau ada sekuel seterusnya lepas ni.
  2. Yeay! Bellas ada cover lagu daripada Queen Britney Spears! Haha!

Personal rating: 2.5 stars

Watch this if you like: Pitch Perfect and Pitch Perfect 2


Penulis Artikel: OhQarl

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright © Budak Lelaki Sebelah Pintu Designed by azhafizah.com