Jumaat, 24 Julai 2009

Pengalaman Menguji Kesabaran Di Pejabat Pos


I have stories. Kejadian neh berlaku tyme aku gi Pejabat Pos Tanjong Malim neh. Aku ade urusan nak wat. Aku kene serta wajib menghantar salinan slip keputusan finale exam last semester kat KPM, Putrajaya. However, the due date is on this 31st July 2009. Lagi seminggu jek kan? So, I decided hantar melalui PosLaju jek. Tetiap hari Khamis, kelaz aku agak padat, ketat, sendat dan mampat. From as early as 8am till 4pm... Fortunately, kelaz Inorganic Chemistry, kol 2pm neh, terbatal secara automatik dowh! Memandangkan aku banyak masa terluang tyme tuh, aku nak gi Pejabat Pos la. Nak selesaikan urusan tuh. Lepas solat Zohor jek, aku drive gi tempat kejadian. Chop! Kawan aku, Din ikut aku gak. Die nak simpan duit PTPTN die kat dalam ASB. Very the untung kate beliau. So, sesampai aku di lokasi tuh, aku pon masuk. Wah, ramai gak orang kat situh. Hmmm... Aku tercari-cari gak mane menatang yang keluarkan nombor tuh. Jumpe! Aku pon tekan butang A (bukan name sebenar) tuh. Tertulis angka 1296. Aku tengok kat board giliran tuh. Nombor yang terpapar lak 1272. Aiyoh! Bapak banyak! Aku nak beli PosLaju tuh. Kene beratur dan tunggu giliran gak ke? Aku dibius konfius. Aku pon tanye kakak kat kaunter depan tuh.

"Kak, nak tanye neh. Hmmm... Kalau nak beli PosLaju, kene tunggu gak ke?"
"Ambil nombor giliran. Pastuh, tunggu r."
"Ye ek?"
"Ye. Kalau nak beli setem je tak perlu ambil nombor."

Ok. Macam biase je kan dialog di atas? Tidak. Dialog di atas dilafazkan dengan mimik muka semasam ketiak siamang serta bibir menjuih dan dahi berkerut menambah kedut. Tak senyum langsung. Nak jek aku nyanyi 'Budi Bahasa Budaya Kita' sekuat-kuat alam. Kot-kot ade jek mane-mane komposer kat dalam Pejabat Pos, giler aku jadik recording artist? Anyway, back to the point here, kakak tuh nak tak nak jek jawab soalan aku tuh. Aku try cube faham the situation. Mungkin die tension. Ok. I get it. Aku pon duduk kat kerusi yang ade kat situh. Tunggu. Tetibe, ade nurse neh baru sampai. Die gi kaunter. Beli PosLaju. Aiyoh. Boleh la plak? Ok. Aku fikir positif lagik. Mungkin die dah ambil nombor giliran awal tadi, pastuh, die keluar dan datang semula. Takpelah. Tunggu lagi. Kemudian, aku nampak Kak Atin (aku kenal) baru jek sampai kat Pejabat Pos. Die tanye kat kaunter. Kakak yang lain, bukan kakak yang aku gi tanye tadi. Aku tak pasti ape yang die tanye. Tetibe, kakak tuh bagi Kak Atin sampul PosLaju tuh. Ok. Memang aku dah naik angin neh! Dah 2 orang do the same thing dan tanpe perlu mengambil nombor giliran! Aku tertipu la neh. Perempuan keji! Hal ini merujuk kepade kakak kat kaunter ituh. Kali neh, aku tak tunggu nombor giliran. Aku terus jek gi kaunter tuh. Mintak PosLaju la... Ade plak kakak keji tuh bagi entah ape borang sengal kat aku. Aku nak sampul PosLaju! Kakak keji tadi pon bagi la sampul tuh. Aiyoh! Boleh la plak die bagi menatang tuh. Memang aku nak meletop jek tadi! Nasib baik Kak Atin ade kat situh. Berborak la kejap dengan die. Hilang mood nak marah tadi...

*Aku bersyukur yang aku tak mudah untuk marah sesuka hati.

Demikian bentuk Pejabat Pos yang dimaksudkan.

Eksperimentasi halusinasi hati naluri nadi nurani sanubari.

Aku gi tanyangan amal SETEM 18th July lepas. Bapak bez gilak! Rugi kepade mereka yang tak gi tengok. Huahua. Aku bagi 4 stars out of 5.

Kami bersesak-sesak dahulu, berduduk-duduk kemudian.

Alamak! Skrin tak besar mane pon. Macam gi kuliah jek! Huahua. Inilah panggung filem SETEM tuh. Nasib baik tak bawak notes and pens.

Secara praktikalnye, aku ahli kimia. Secare logiknye, tipu jek!

Ok. Kembali ke mood study lak. Next week, i'll have 2 quizzes, 2 lab reports to be sent, 1 assignment to be presented. Sigh~

15 ulasan:

  1. sabo je la bro..
    nak wat ,macam mana kan?

    BalasPadam
  2. it's good that im not ur gf n i wasnt there with u. if not, mesti u dh malu i wat scene kat x2. siyes sgt menyampah ngn org yg kononnya nak kerja but then, x respek the clients and customers. eE...!! mrhnye!!!

    BalasPadam
  3. tu ar pasal. seingat aku kalau nak beli sampul surat pos laju no need nak beratur kot. Ko sumpah je akak tu jadik kek keju, sebab dia sangat keji. [apa kaitan ni?], boleh kau makan jek dia. lagi puas hati. LOL

    BalasPadam
  4. huhu.. biasala situasi mcm ni kat pejabat pos ke.. bank ke.. huhuhu.. thats y the things yg paling aku malas is to queue at post office n bank.. huhuhuhu.. mesti ada yg " keji " mcm ko kata tu.. hahaha

    BalasPadam
  5. shah: yep. memang aku sabar je neh. =}

    the: haha. pelik siot name anda. neway, aku setuju dgn anda. mmg kureng betol staf yg kerja customer service neh. aiyoh~ =}

    eipul: haha. keju? kalu nak sumpah die jadik lain ley tak? i mean, jadik mknn yg lagi sedap. =}

    ichiban: haha. banyak betol~ setuju! =}

    BalasPadam
  6. haha. mne de pelik. comel je :D

    BalasPadam
  7. hehehe..
    org kejer pejabat post mmg camtu agak nyerr..
    wakaka
    paper pun good luck utk quiz..
    senang jer kn

    BalasPadam
  8. ooh ahli kimia kee..

    wahh siot je kat post office cmtu ekk

    BalasPadam
  9. hahaha..normal la tu...
    org yg keje kerajaan nie or to be specific, yg bhgian service2 manusia nie mmg mcm LAHANAT!!
    but all but ' sebb nila setitikrosak susu sebelanga'!
    am i rite...?

    BalasPadam
  10. biase la tu.. mmg cam2 la pos office kat tm ni..sabar je la..
    nape xgtau awal2..kalo x blh antar sekali ngan kami.. hehe..

    BalasPadam
  11. fir: thanx! =}

    rizz: haha. tao xpe! =}

    adie: yep. anda betol! 10marks~ =}

    jhou: kamu gi sane gak ke?

    BalasPadam
  12. owh kakak2 sedemikian harus dimaki selaju kelajuan cahaya!

    BalasPadam
  13. aizul: haha. naseb bek aku tak sekejam ituh. aiyoh~

    BalasPadam
  14. pernah kena gak situasi ni...
    disuruh bratur nak beli pos laju...

    BalasPadam

Copyright © Budak Lelaki Sebelah Pintu Designed by azhafizah.com