Khamis, 14 September 2017

888 Tea & Coffee - Minum Petang Dengan Hidangan Teh Dari 5 Negara

Salam.


Minggu lepas aku dapat jemputan untuk menghadiri majlis "Five Senses Tea Brewing Experience High Tea" yang dianjurkan oleh jenama 888 Tea & Coffee. Haaa... Kenapa lima deria? Kerana majlis hari tu cuba untuk memberi pengalaman kepada kita menikmati rasa, bau, pandangan, sentuhan dan bunyi semasa membancuh teh. Hebat tak? Majlis tersebut diadakan sempena ulang tahun ke-75 jenama 888. Dah sebaya atok atok nenek nenek kita dah.




Majlis istimewa hari tu telah memperkenalkan perbezaan teh daripada negara-negara seperti China, Indonesia, India, Kenya dan Sri Lanka. Setelah membancuh teh daripada kelima-lima negara tersebut, aku dapat lihat perbezaan dari segi warna, rasa dan bau. Warna teh yang paling pekat adalah teh dari negara Indonesia, diikuti Kenya, India, China dan Sri Lanka. Rasa teh yang paling kelat pula adalah teh dari negara Kenya, diikuti Indonesia, India, Sri Lanka dan China. Selain itu, setiap teh mempunyai aroma yang unik dan tersendiri. Aroma teh sebenarnya dipengaruhi dengan warna dan rasa teh tu. Boleh kata semakin pekat warna atau semakin kelat rasa teh, semakin kuat aroma teh tersebut. Sejujurnya aku suka dengan kesemua teh tu sebab aku memang suka minum teh selain kopi. Lagi lagi aku ni jenis minum teh yang memang tak letak gula langsung.







Dato' Ang Poon Chuan

Pada masa yang sama, majlis hari tu turut diserikan dengan kehadiran Dato' Ang Poon Chuan, orang yang bertanggungjawab membangunkan Thong Guan Industries Berhad. Sempat lah Dato' Ang Poon Chuan beri ucapan sepatah dua kata. Lepas tu aku dihidangkan dengan menu yang diberi nafas baru menggunakan teh daripada jenama 888. Nafas baru takpe, jangan nafas berbau. Haha! Jom tengok menu apa yang disajikan hari tu.

Go Green Nutritional Wrap




Homemade Black Tea Loaf with Salted Butter



Roasted Smoke Chicken




Black Tea Cookie & Rose Cake



Kenyangnya! Alhamdulillah. Lepas gendang gendut tali kecapi kenyang perut suka hati, aku dan yang lain dijemput untuk naik ke tingkat paling atas (rooftop). Sambil menikmati pemandangan kat atas tu, aku hirup lah minuman yang disediakan. Tapi aku boleh lupa pula nama minuman tu. Haha! Takpe lah. Sedap juga minuman tu. Kalau aku tak silap dia campur dengan teh wangi ros jenama 888.



Terima kasih jenama 888 Tea & Coffee atas undangan! Tetap brew, tetap best! Sempat lagi laung slogan kan? Tapi sebelum tu, korang pernah dengar tak jenama 888 Tea & Coffee ni? Haaa... Kalau macam aku sendiri, aku kurang kenal dengan jenama 888 Tea & Coffee ni sebab aku dah biasa dengan jenama yang lebih popular. Jadi, undangan ke majlis ni sebenarnya membuka mata aku terhadap jenama 888 Tea & Coffee ni. Pada hemat aku, jenama ni pun tak kurang hebat dia, mempunyai kualiti tersendiri pada harga yang sangat berpatutan.

Syarikat Thong Guan Trading Sdn Bhd (STGT)

Syarikat yang terletak di Sungai Petani, Kedah ini adalah merupakan pembuat dan pengedar terbesar teh, kopi dan pelbagai produk lain di Malaysia menggunakan jenama 888. Milikan penuh syarikat subsidiari Thong Guan Industries Berhad, iaitu, salah sebuah syarikat yang tersenarai di Papan Utama Bursa Malaysia sejak tahun 1997. Jenama 888 telah mengeluarkan lebih dari 2000 tan teh, kopi dan minuman bijirin dalam masa setahun. Haaa... Banyak tu! Tapi bukan setakatkan keluarkan macam tu je, siap ada penyelidikan dan pembangunan berterusan demi memastikan mutu penghasilan yang memuaskan buat para pelanggan dengan jaminan keselamatan makanan dari awal hingga akhir.


Teh Wangi Ros


Black Tea

Untuk pengetahuan korang, jenama 888 ni telah memperolehi:
  • ISO 22000 dari Standard Antarabangsa berkenaan pengurusan keselamatan makanan, GMP
  • Sijil HACCP dari Kementerian Kesihatan Malaysia
  • Sijil Halal dari JAKIM, Malaysia

Teh dan kopi jenama 888 ni telah diedarkan secara meluas di Malaysia dan juga dieskport ke negara-negara seperti Thailand, Brunei, China, Singapura, New Zealand, Hong Kong dan Taiwan. Bukan main sampai ke luar negara dia pergi. Jadi mana nak dapatkan produk jenama 888 ni? Senang je, korang boleh dapatkan di pasaraya utama di Malaysia seperti Tesco, Giant, Econsave, Mydin, Aeon Big, TF Value, NSK, Hero, Pasaraya Hwa Tai, KP Mart, Pasaraya Maslee, Sabasun, Servay Supermarket dan Pasaraya CKS. Nak aku senaraikan lagi tak? Cukup dah kan? Haha!

Sejarah Jenama 888

Pada tahun 1942, mendiang Ang Thong Guan berbasikal selama dua hari untuk meminjam wang sebanyak RM50 daripada bapa mentuanya dan memulakan perniagaan pengedaran teh jenama 888 di pasar tempatan di Sg. Lalang, Kedah. Bermula sebagai sebuah perniagaan keluarga, mendiang Ang Thong Guan telah mempunyai beberapa buah van yang mampu mengedarkan barangan jenama 888. Hasilnya? Jenama 888 semakin berkembang maju.


Piao Xiang


Organic Green Tea

Antara produk teh jenama 888:
  • 888 Teh Wangi Ros
  • 888 Teh Wangi Ros Lemon
  • 888 Black Tea / 888 Teh Ceylon

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai jenama 888 Tea & Coffee, korang boleh singgah medium rasmi kat bawah ni:



Apa tunggu lagi, dapatkan teh daripada jenama 888 Tea & Coffee sekarang!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright © Budak Lelaki Sebelah Pintu Designed by azhafizah.com