Jumaat, 12 Ogos 2011

Kenangan Puasa Yang Mencuit Hati

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Dan salam sejahtera!



Okay. Aku nak cerita pasal kenangan puasa aku yang mencuit hati masa aku budak budak dulu. Eh. Mencuit hati tu boleh jadi something yang kelakar, sedih, biasa biasa je atau eh macam ni pon ada. So, it's up to you la kalau nak rasa kelakar ke, sedih ke, biasa biasa je ke atau eh macam ni pon ada ke. Selamat datang ke dunia Budak Lelaki Sebelah Pintu!


#1
Aku bangun pagi macam biasa. As usual, aku tak sabar pulak nak tengok kartun kegemaran kat TV1. Aku kalau tengok tv memang tak sah kalau tak kunyah apa apa. Tanpa aku sedar, aku ambil satu bekas biskut gula. Aku makan kepingan pertama. Then, kepingan pertama pon habis. Next, aku makan keping kedua pulak. Kepingan kedua tak sampai separuh, tiba tiba ada suara menyapa dari belakang.

"Bang, tak puasa ke, bang?"

Okay. Aku lupa! Aku boleh tak ingat yang aku tengah puasa? Masalahnya sekarang, aku tengah tercekik ni. Macam mana aku nak minum? Cuba bagitahu aku macam mana? Dah la aku tengah tercekik ni. Takkan nak minum? Aku puasa beb! Aku puasa! Memang tercekik sampai berbuka la jawabnya. =_=


#2
Aku tengok jam. Adeh. Baru pukul 6 petang? Lambat lagi nak berbuka ni. Apa aku nak buat ni? Kau ada cadangan? Haaa... Mungkin aku boleh pergi mandi kot? Jom? Lalala. Lalala. Lalala. Aku tak tahu nak tulis apa pasal mandi. So, anggap je la aku tengah mandi ni. Lalala. Lalala. Lalala.

"Allahu akhbar Allahu akhbar!"

Oh. Dah azan ek? Apasal aku ada kat dalam bilik air lagi ni? =_=


#3
Lagi 10 minit nak azan Maghrib! Aku tak sabar, aku terus duduk kat meja makan. Aku tengok tengok apa yang ada kat atas meja tu. Sedapnya! Tunggu punya tunggu, tinggal lagi 5 minit kot? Okay. Aku kena get ready ni. Aku tuang air kat dalam cawan. Lepas tu aku terus minum. Eh. Aku terus minum! Tapi masalahnya, azan Maghrib belum berkumandang lagi! Adeh. Macam mana aku boleh terminum pulak ni? Takpe takpe. Dorang tak nampak kot? Even dorang ada kat meja makan tu jugak, aku yakin dorang tak nampak. Yakin ye. Okay. Aku kena tunggu azan Maghrib semula.

"Dah azan pon!"

Baca doa buka puasa, baca doa makan, lepas tu aku pon minum air tu balik. Eh. Masa part yang aku terminum tadi, aku macam tak baca semua tu pon? =_=



potpetpotpet : Apa kenangan kau pulak?

73 ulasan:

  1. hahah kelakarlah awak..
    tapi yang pertama tuh memang menyakitkan hati..
    nak taknak kalau dah rasa nak tercekik terpaksalah minum gak air.. tak puasa what to do haha

    BalasPadam
  2. hahahah..semuanya sengal n tak boleh bla.. aper daaaa..

    tahun ni macam tu lagi ker tak?? :P

    BalasPadam
  3. batal2!! :P

    mandi awal sket ye lepas ni :P

    BalasPadam
  4. paling best skali bila adik yg kecik pelawa air kat kita.haha

    BalasPadam
  5. masetu tengah keluarkan ikan bakar dari plastik boleh TERasa pulak ikan tu . cepat2 keluarkan balik . ==' tak senonoh gila

    BalasPadam
  6. macam2...kelakar lah! =p

    BalasPadam
  7. cehhh! adoila..hehe
    part TERminum azan belum lagi...hik3
    tu la eksaited nak berbuka dah..hehe

    BalasPadam
  8. kenangan ayie masa kecil-kecil bila seluk dalam poket ada kuih mozila dan terus ngap dalam mulut.. ttetibe teringat..eh siang la bukan malam..haha

    BalasPadam
  9. part last tu aku penah gak..

    kecik2 dulu aku suka asingkan cincau dengan air dia.. masa nak asingkan tu boleh aku pegi masukkan ketulan cincau tu dalam mulut telan selamba padahal belum azan. bodoh gila.

    BalasPadam
  10. naseb baek ta de scene suap adek makan nasi tersuap mulut sendiri skali..
    nasi letak kicap plus telur goreng je pun..

    BalasPadam
  11. bang kenyg dh mkn biskot????hahaha..

    BalasPadam
  12. klu x sengaja xpe..tp bab terekik tu mmg la sadis..x minum tercekik tp gah pose ni..huuhu

    BalasPadam
  13. if ramadan's coming, pasti kenangan dalam bilik air takkan terlepas punya kan!! hhi. quite lucu.
    u seems very excited, that's why terus minum air..no worries, itu kenangan time budak2 dulu..and now tak mcmtu lagi kan? hikhik.
    salam 12 ramadan for tomorrow's fasting.

    BalasPadam
  14. lol..ada jugak cmtue..yg ke-3 tue org nmpk kot tapi diorang buat tatau huhu =PP

    BalasPadam
  15. Ha no3 tu pernah jugak buat..
    Tengah bancuh air nak berbuka pastu boleh pulak teRase air tu dulu.. tapi x sengaja la tahu.. rase x de orang nampak terus je buat x tahu..
    Hahaha :D

    BalasPadam
  16. @Pojiepooh Abdullah

    haha. tu la pasal. tapi aku tak jugak minum. tahan. tahan. :B

    BalasPadam
  17. @Nur Farah Hani

    la. kan dah kata masa budak2 ? skrg budak2 lagi ke ? =____=

    BalasPadam
  18. nasib baik dah besar.. xde la buat benda2 gitu lagi ^^

    BalasPadam
  19. @ainaamy

    haha. kenapa tak telan je ? :P

    BalasPadam
  20. @anamizu

    entah. tak perasan kot ? :P

    BalasPadam
  21. @ayie

    kenapa simpan dalam poket ? =______=

    BalasPadam
  22. @Puteri Biru

    haha. tu la pasal. tak perasan pon tengah puasa. adeh.

    BalasPadam
  23. wktu kecik2, tgh ambil wuduk, time part kumur, "eh alamak, tertelan..xpee..bukan sengaja.."
    *bukan sekali dua, tp bkali2..hahhaa

    BalasPadam
  24. @Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A)

    tak kenyang pon! tak sampai dua keping la. huhu.

    BalasPadam
  25. @Rtp Farra Arisha

    yes. masa budak2 je. sekarang ? tak logik la kalau macam u jugak. haha.

    BalasPadam
  26. @amy azuha

    mungkin jugak. atau dorang terlalu fokus nak buka puasa. :B

    BalasPadam
  27. ouh, bru teringat..mase kecik2 dulu..petang2 suke g kedai beli jajan..one day, mse nk balik umah dgn slumber nya termakan jajan tuh...ayah pulak dah menunggu dpn pintu, mgkin die nmpk kot! =p

    BalasPadam
  28. all the time mst ada je kan lupa yang kita ni sedang pose..haha padahal aku kadang2 pon lupa sedap je korek telinga...hahah

    BalasPadam
  29. Semuanya terjadi secara "tak sengaja" kan? Hahah. Semoga puasa penuh ye tahun ni :P

    BalasPadam
  30. kenangan aku termakan bijik beras dalam container.hahaha.

    BalasPadam
  31. 14 years old.

    masa tu kat rumah. weekend.

    puasa hari keempat kalau tak salah. bangun pagi, pergi dapur, bancuh oat dengan susu segar.

    bawa ke meja makan.

    duduk. capai sudu dan makan.

    dah habis, bawa mangkuk ke singki untuk basuh.

    mak keluar dari bilik laundry.

    "kenyang?" sepatah soal dan berlalu.

    aku tepuk dahi. lupa aku puasa.

    tak apa. sebab dah kenyang.

    haha.

    BalasPadam
  32. dah xsngaja nk wat camne..redah jeler tapi mandi waktu nk berbuka tu patut elakkan sebab hukumnya makruh.

    BalasPadam
  33. pernah terkorek hidung dgn segaja~
    ;D

    Smart layout yang baru ni!

    BalasPadam
  34. hahahaha...
    kelakar3x...
    aku pun kdg2 terlupa yg kita puasa..
    bedal je makan..
    sebab da terbiasa hehe

    BalasPadam
  35. #Eh ingatkan dah raye bila tgk gmbar kat atas tu :P

    BalasPadam
  36. part biskut tu paling kesian! hahaah.


    kte pernah, tolong buka balang kuih untuk adik, sekali ambik terus masuk mulut terus! -.-'

    BalasPadam
  37. siyes lawak..boleh pulak terawal bukak..sambung balik tunggu azan.haha best kenangan

    BalasPadam
  38. sampai tercekik die mencekik biskut..:P

    BalasPadam
  39. yg part terminum 5 minit sblm berbuka tu aku pernah buat:)

    BalasPadam
  40. hahaha lawak la..leh masuk raja lawak musim kedua nih kui3 =P

    BalasPadam
  41. ceit sengal la . hahaha

    BalasPadam
  42. adeh..klaka laa awok ni..tercekek sampai buka puasa??cian..rindu pulak zaman kanak2

    BalasPadam
  43. hahaha tau xpe.. mama suruh hidang je air..tp terminum. ohno.haha

    BalasPadam
  44. yg #2 tu mesti sambil mandi sambil telan air kan? kan? kan? huhu :p

    BalasPadam
  45. hahhahaha! kelakar..oo tactic tu sebenarnya curi-curi makan konon2 tak sengaje ye..hahaha..Sy dulu selalu curik2 mkn kat bwh jambatan depan umah buat dengan jiran. err mcm lagi teruk jer dr awk..

    BalasPadam
  46. aku pernah minum air sirap dalam jamban yg tak flush lagi..gila usaha jugak nak batalkan pose

    BalasPadam
  47. biasa la...budak2...Sis lagi kelakar puasa tapi hisap rokok daun nenek punyer...tiba-tiba sepupu tegur..."tak puasa ker?" Sis jawablah.."puasa...." Sepupu Sis cakap Orang puasa tak boleh hisap rokok...." Pastu Sis cakap rokok daun tak per hihihi...." Waktu tue Sis umur 7 tahun cam tu la...

    BalasPadam
  48. Tanpa NamaOgos 12, 2011

    hahahaha. pernah jgk mcm tu. lg2 yg tgh sedie hidang2 tetibe terhidang air tok diri semdiri lantas meminum tanpa ingatan di kepala. haha

    BalasPadam
  49. hahaha...tak boleh blah..

    BalasPadam
  50. awak, ade doodle boy berbaju melayu free dekat blog..^^

    http://semanisepal90.blogspot.com/2011/08/doodle-boy-berbaju-melayu-untuk-semua.html

    BalasPadam
  51. kahkahkah..

    mmg best kan dapat rezeki dari Allah.. :)

    BalasPadam
  52. haha bab tercekik itu serius kelakar ! hahaha tak dapat bayangkan macam mana tahan tercekik. HAHA

    BalasPadam
  53. ni masa dah tua ke muda2 lagi..hahaa..tak sengaja tak pe..di maafkan.. :)

    BalasPadam
  54. kelakar!
    kenangan yg x dpt dilupakan!
    haha...=)

    BalasPadam
  55. kenangan termakan dan terminum mase pose mesti ada...sekali pernah termakan kuih raya masa tgh wat kuih raya..ahaha..

    BalasPadam
  56. puasa2 . ! haha . mana boleh telan .

    BalasPadam
  57. hahah... tercekik memang dah darurat habiss... serius kelakar.

    BalasPadam
  58. sengal jgk cikgu ni..bile nak posting ke skola ni?

    BalasPadam
  59. macam2 ragam kan, betul2 lawak :DD lebih kurang sama dengan je dgn semua orang...

    BalasPadam
  60. terminum.
    TERminum.
    hahaha. tak boleh belah sungguh. XD

    BalasPadam
  61. hahaha... part yg ketiga tu best! olmos pernah berlaku kat semua orang. haha

    BalasPadam
  62. haha.tak sengaja kan ? tak pa. =p

    http://lovelynemo.blogspot.com

    BalasPadam
  63. hahaha syok mandi nampak?makruh nanti..

    BalasPadam
  64. kenangannya..time buat kueh raya lah termakan sekali sebab tak tahan... haha

    BalasPadam
  65. haha...serious macam2 memori b'puasa waktu budak2 dulu...

    part merasa tu memang banyak & selalu...haha

    BalasPadam

Copyright © Budak Lelaki Sebelah Pintu Designed by azhafizah.com