Khamis, 29 September 2011

Saya Dah Backup Blog Saya. Anda Bila Lagi?

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Dan salam sejahtera!

Pagi tadi aku ada baca kat blog Azhafizah pasal blog kawan dia kena hack. Dan dan aku terus seram! Terus terfikir macam mana kalau blog aku yang kena? Tak sanggup nak bayangkan.

So, aku terus google how to backup a blog. Google punya google, finally, aku dapat tahu macam mana nak backup blog picisan aku ni. Senang gila! Meh sini aku ajar. Eh. Ni untuk blog yang guna blogger sahaja. Kalau guna wordpress, steps dia lain kot?

Ni untuk pengguna updated blogger interface macam aku. Haha.

Sila klik untuk kepuasan nafsu yang lebih.
Dashboard > Settings > Other > Export Blog

Ni pulak untuk pengguna old blogger interface. Tak reti reti nak guna yang updated tu ke? Lagi best kot!

Sila klik supaya tak menyesal di kemudian hari.
Dashboard > Settings > Basic > Export Blog

Mudah kan? Bila kita click export blog tu, blogger akan create xml file untuk kita simpan kat dalam komputer kita. Kalau apa apa jadi kat blog kita nanti, kita boleh click import blog yang terletak kat sebelah export blog tu, lepas tu, cari la xml file kita tadi. Anyway, better kau rename xml file tu dengan nama yang sesuai supaya kau tak keliru dengan xml file yang lain.

Aku dapat tahu yang backup ni merangkumi semua, daripada kandungan entri, pautan, gambar dan paling penting sekali ialah komen! Hebat tak? Apa tunggu lagi? Cepat backup blog kau tu!



potpetpotpet : Sediakan payung sebelum hujan.

50 ulasan:

  1. nk try ah..tp ade ke org bselera nk hack blog sye..:p

    BalasPadam
  2. dah bermake up lama dah..eh silap dah berback up lama..hehe

    BalasPadam
  3. oh info yg sgt bgs. ok nk back up skrg. fuhh.

    BalasPadam
  4. dah... dah.. ! ^^

    http://bulatmata.blogspot.com/

    BalasPadam
  5. usihh.
    aku baru tahu fungsi tu.

    thanks bro.

    BalasPadam
  6. den memang tak reti nak nak gune nak update tu..hahaha..macam lom friendly lagi..ape kate setiap hari buat backup blog..rename ikut tarikh..hehe

    BalasPadam
  7. nak terai hack blog zami boleh? :P

    BalasPadam
  8. @Azhafizah[フィザ]

    kalau tak bace entry ni sumpah tak xtau

    thanx cegu! ;)

    BalasPadam
  9. phew..thanks for this entry zami :)

    Sedang backup lepas bc entry ni *wink*

    BalasPadam
  10. entah...tak faham sepatah haram pun
    hehehe....

    BalasPadam
  11. harus backup juga..hampir2 kehilangan blog td..

    BalasPadam
  12. cik ana pon dah buat jugak..hehe



    cik ana.

    BalasPadam
  13. bru tahu pasal nie..thanks ye sudi share info yg bguna nie..=)
    dah buat dah backup..thanks..=)

    BalasPadam
  14. terima kasih :) dah back up dah :)

    BalasPadam
  15. fuhh lega dah backup, thanks so much bro :)

    BalasPadam
  16. baik! aku buat back up sekarang! sekali back up singer!

    jap! cam ne nak jadikan interface yang baru tu? hmm

    BalasPadam
  17. baru siap buat. tengs ! :D

    BalasPadam
  18. terima kasih ajar:) already backup!

    BalasPadam
  19. Hizami.. tq2.. urm.. cmne nk tukar ke new interface tue.. waa.. hhuhu~

    BalasPadam
  20. sedang back up blog..thx for the info bro...

    BalasPadam
  21. such a good info! thanks for sharing..^_^


    makhluk mane la yg jahat sangt tu nak hack blog org kan? takde kerja sungguh..


    meh ramai2 kite back-up belog..jom!

    BalasPadam
  22. oo.. gua baru tahu.. tQ beb :)

    BalasPadam
  23. skrg kjugak buat wlau tatau mcm mane ia function hehehe
    hurmm takleh blkah ayat...klik tu kepuasan nafsu yg lebih

    BalasPadam
  24. woowww..TQ yee atas info ni zami...

    BalasPadam
  25. dah backup! thnks 4 de info.

    oh ya, aku selalu google 'Lelaki sebelah aku' terjumpa 'budak lelaki sebelah pintu' ingatkan pebenda la rupanya beloggg.. hahaha.. my 1st visit here.

    visit me back?
    http://miacuteker.blogspot.com >_<

    BalasPadam
  26. thanks cikgu! saya dah buat!;)

    BalasPadam
  27. fuyoo , terima kasih . yeahh sharing is caring .:D

    BalasPadam
  28. ok ok ok...

    wa pon nak buat ;)

    BalasPadam
  29. @Azham Vosovic kalau dah kena hack ? mcm zac .. post semua kene delete , ta boleh dapatkan balik ke ? :'(

    BalasPadam
  30. Thanks bro.. :)
    Dah buat back up lepas blog kena removed. huhu

    BalasPadam
  31. Thanks!
    saya pun dah buat backup guna cara yang bro tulis tu.

    BalasPadam
  32. terimakasih. MET ambil

    BalasPadam

Copyright © Budak Lelaki Sebelah Pintu Designed by azhafizah.com