Selasa, 26 November 2013

Gaya Wak Doyok Inspirasi Lelaki Hari Ini?

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Dan salam sejahtera!

Dah lama tak join contest semenjak dua menjak dunia blog ni dah sejuk beku. Haha! Siapa sangka kali ni ZALORA ada menganjurkan contest. Senang je contest ni. Kita cuma kena tulis gaya dan fesyen kita je. Tak perlu keluarkan duit, tak perlu keluarkan peluh, tak perlu keluarkan pisau, tak perlu keluarkan suara, cuma perlu keluarkan idea je. Mudah kan?

Nampak tak betapa menggiurkan hadiah utama dia?

Ambil kesempatan.

Mentang mentang nama Wak Doyok tengah famous sekarang ni, kena la ambil kesempatan guna nama dia. Haha! Takde la. Sebenarnya aku admire Wak Doyok ni. Misai kemain lentik, jambang pun tak nak kalah, kalau boleh satu muka tu nak tutup dengan jambang. Bukan setakat tu je, aku suka tengok gaya dan style yang dia ketengahkan.

Aku takde jambang. Aku cuma ada misai dan janggut je. Tapi so far aku cuma biarkan janggut je panjang. Misai tu tunggu aku cecah usia 30-an.

Apa style yang aku pilih?

Untuk contest ni, aku kena pilih pakaian daripada jenama River Island dan kemudian ciptakan style tersendiri. Eh, pernah dengar pasal River Island? For your information, River Island ni merupakan salah satu nama yang besar dalam industri fesyen bukan je di UK, malahan Ireland, Timur Tengah, Eropah dan tidak lupa jugak Asia. Kagum tak?

Untuk baju, aku pilih kemeja lengan pendek warna merah. Kenapa merah? Professor Andrew Elliot daripada University of Rochester melalui kajiannya mendapati bahawa perempuan lebih tertarik dengan lelaki yang memakai baju yang berwarna merah. So? Rugi la kalau kita tak pakai baju warna merah! Haha! Selain tu, baju warna merah jugak melambangkan keberanian si pemakai.

Merah ni tak pekat mana pun. Jangan risau, lembu tak kejar punya.

Ada ke pakaian yang lebih maskulin daripada blazer? Takde kan? Bila nak pakai blazer, kita kena pastikan blazer tu sesuai dengan pakaian kita yang lain. Tak boleh main hentam je. Blazer ni dipadankan dengan seluar jeans untuk nampak lebih kasual tapi masih dapat memberikan sentuhan academic look.

Ni kena pakai sebab Wak Doyok selalu sangat pakai blazer. Jangan tak tahu, bila pakai blazer ni, secara tak langsung si pemakai tampak lebih classy dan duit pun nampak macam banyak je. Kbai.

Dipadankan dengan seluar skinny jeans.

Seterusnya, aku pilih kasut brogue berwarna coklat. Kenapa kasut brogue? Kerana sesuai dengan seluar skinny jeans tadi. Dan kenapa warna coklat? Supaya tidak terlalu menonjol di samping dapat masuk dengan hampir semua jenis gaya. Kasut brogue berwarna coklat ni dijamin dapat menjadikan penampilan kita tampak lebih smart dan tidak terlalu kasual.

Handsome tak kasut brogue ni?

Sebagai pelengkap gaya, aku pilih tali pinggang dan jam tangan berwarna coklat. Ni penting untuk melengkapkan style aku supaya tidak bosan, kosong dan hambar.

Tali pinggang kulit berwarna coklat dan mempunyai jalinan ni menjadi pilihan.

Jam tangan sebagai pelengkap style ni.

Based on apa yang aku dah pilih kat atas ni, aku berjaya mengilhamkan dua style yang sama tapi tak serupa. Boleh macam tu? Style yang pertama ialah Hassan. Hassan menampilkan ciri "young academic look". Memadankan kemeja lengan pendek berwarna merah dengan seluar skinny jeans, Hassan tidak mahu kelihatan terlalu formal. Bagi menonjolkan sisi yang lebih matang dan maskulin, Hassan melengkapkan penampilannya dengan memakai blazer. Blazer ni bertujuan meningkatkan keyakinan diri Hassan bila berhadapan dengan orang.

Wak Doyok mesti jealous tengok ni.

Style yang kedua ialah Haydar. Haydar pulak menampilkan ciri "sharp dashing look". Haydar merupakan seorang lelaki yang yakin dan tahu apa yang dia mahukan. Haydar tidak memerlukan blazer seperti mana Hassan kerana Haydar gemarkan penampilan yang lebih ringkas dan kemas. Bagi Haydar, semakin besar bahagian kulitnya ditutup dengan pakaian, semakin rendah daya tarikannya.

Simple tapi penuh gaya.

Order hari ni, dapat semalam.

Aku merupakan pelanggan ZALORA yang amat berpuas hati dengan perkhidmatan yang telah diberikan. Order hari ni, dapat semalam. Over tak? Haha! Takde la sampai macam tu sekali. Paling cepat sehari, paling lambat pun dua hari. Setakat ni order aku sampai tak pernah lebih daripada tiga hari. Rezeki aku kot? Alhamdulillah. Aku memang takde masalah langsung dengan ZALORA. Kepada sesiapa yang takde pengalaman lagi dengan ZALORA, boleh la klik WWW.ZALORA.COM.MY untuk menjimatkan minyak kereta minggu ni.

Sebahagian daripada kemeja, seluar dan kasut yang aku dapatkan di ZALORA.


potpetpotpet : Fashion fades, only style remains the same.

7 ulasan:

  1. good luck =)

    http://glamorousbybellaluna.blogspot.com/

    BalasPadam
  2. Nak tanya, kalau kt zalora tu, mcm mana nk tau size ? dia cuma tulis S,M,L,XL. Ukuran dia x tulis.

    BalasPadam
  3. memang best hsopping kat zalora..lagi best dapat voucher kan zami :)

    BalasPadam
  4. Suka kedua2 style dan paling suka jam tuu. Siap buat research lg zami eh. Hahaha. Nway good luck!

    BalasPadam
  5. Suka kedua2 style dan paling suka jam tuu. Siap buat research lg zami eh. Hahaha. Nway good luck!

    BalasPadam
  6. Suka kedua2 style dan paling suka jam tuu. Siap buat research lg zami eh. Hahaha. Nway good luck!

    BalasPadam

Copyright © Budak Lelaki Sebelah Pintu Designed by azhafizah.com