Selasa, 28 Mac 2017

30+ Tempat Makan Di Melaka Yang Best, Sedap & Menarik

Salam.

Hari Ahad yang lepas aku teman kawan-kawan aku dari Indonesia jalan jalan Melaka. Aku pun tak pasti dorang nak jalan mana sebab dorang pun takde tempat yang spesifik untuk dilawati. Jadi aku pun bawa la tempat tempat mana yang aku rasa menarik. Dah macam duta kecil Melaka ni. Harap Ketua Menteri Melaka baca blog aku. Haha! Harapan sangat.


Kitorang gerak dari Kuala Lumpur sekitar jam 1 petang. Maksudnya kitorang sampai Melaka lebih kurang jam 3 petang macam tu. Jadi kitorang terus ke Coconut Shake Klebang walaupun tengah hujan lebat masa tu. Gigih jugak nak minum Coconut Shake Klebang! Lepas tu kitorang terus ke Menara Taming Sari. Dah alang alang kat Melaka, rugi la tak naik menara ni. Sekurang-kurangnya dapat tengok bandar Melaka dari mata burung dan bukan dari dalam tempurung. Camtuh. Aku pun tak ingat bila last aku naik menara ni. Maklum la aku orang Melaka kot, motif la nak naik setiap kali aku kat bandar Melaka. Tapi aku dapat nampak la perbezaan daripada sebelum ni. Sebelum ni tiket murah, sekarang tiket mahal. Haha! Tu perkara pertama yang aku nampak perbezaannya. Tapi sebenarnya puas hati la naik Menara Taming Sari tu kali ni. Sebelum ni nampak banyak tanah merah, pemandangan pun kurang menarik. Tapi sekarang ni? Pemandangan sekeliling sangat cantik dan luar biasa indahnya. Over tak? Tapi serious, siapa tak pernah naik menara ni atau dah lama gila tak naik menara ni, korang wajib naik.




Turun je daripada menara tu, kitorang terus ke Jonker Walk. Tapi kitorang jalan kaki je ke sana, menyusur sepanjang Sungai Melaka tu. Lepas tu kitorang isi perut kat Calanthe Art Cafe kat Jonker Walk tu jugak. Ni antara cafe wajib singgah kalau aku ada kat Jonker Walk. Tak sah kalau tak singgah. Camtuh. Dah kenyang, kitorang sambung jalan jalan Jonker Walk sebelum patah balik ke kereta. Aku balik rumah dan dorang teruskan perjalanan pulang ke Kuala Lumpur.




Dah alang alang tu, aku nak kongsikan lebih daripada 30 tempat makan dan minum yang best, sedap dan menarik yang terdapat di sekitar Melaka ni. Nama nama tempat ni korang boleh search kat google, waze dan jugak foursquare kalau korang rasa berminat nak singgah tempat tempat kat bawah ni. Tak susah pun. Semua di hujung jari je sekarang ni. Untuk makluman korang, ada tempat yang dibuka seawal waktu tengahari sampai lewat malam. Jadi ada tempat makan yang korang boleh pergi untuk makan tengahari atau makan malam dan sebaliknya.

Sarapan
  • Mee Bodoh Tengkera
  • Medan Mara Jln Hang Tuah
  • Roti Canai Kayu Arang
  • Nasi Lemak Mak Jan

Mee Bodoh Tengkera. Sumber di sini.

Roti Canai Kayu Arang. Sumber di sini.

Makan Tengahari
  • Mee Besen 
  • Hajjah Mona Asam Pedas 
  • Lineclear Kampung Jawa 
  • Ayam Penyet Lamongan 
  • Restoran Lot 85 
  • Row Six 
  • Desa Baru Cafe 
  • Jonker 88 (Asam Laksa) 
  • Kedai Asam Pedas Hajah Rahmah

Mee Besen. Sumber di sini.

Hajjah Mona Asam Pedas. Sumber di sini.

Lineclear Kg Jawa. Sumber di sini.

Row Six. Sumber di sini.

Jonker 88. Sumber di sini.

Minum Petang
  • Coconut Shake Klebang
  • Kuih Keria Antarabangsa, Limbongan
  • Mee Gian aka Mee Sup Tengkera
  • Calanthe Art Cafe
  • Big Bowl Ice
  • Batu Berendam Coconut Shake
  • Cendol Jam Besar Melaka

Coconut Shake Klebang. Sumber di sini.

Kuih Keria Antarabangsa. Sumber di sini.

Calanthe Art Cafe. Sumber di sini.

Big Bowl Ice. Sumber di sini.

Cendol Jam Besar Melaka. Sumber di sini.

Makan Malam
  • Pak Putra Tandoori & Naan Restaurant
  • Medan Ikan Bakar Muara Sg Duyung
  • Asam Pedas Claypot
  • Medan Ikan Bakar Alai
  • Nasi Lemak Istimewa Kg Morten
  • Grindshack
  • Roti Terbang Kg Enam
  • Asam Pedas Pasar Borong
  • Mee Rebus Sentosa
  • Nasi Goreng Penjara Banda Hilir
  • Restoran Yong Tau Fu Pulau Gadong
  • Api Api Steamboat & Grill
  • Bam Bam Bistro

Pak Putra Tandoori & Naan Restaurant. Sumber di sini.

Medan Ikan Bakar Muara Sg Duyung. Sumber di sini.

Asam Pedas Claypot. Sumber di sini.

Nasi Lemak Istimewa Kg Morten. Sumber di sini.

Grindshack. Sumber di sini.

Roti Terbang Kg Enam. Sumber di sini.

Restoran Yong Tau Fu Pulau Gadong. Sumber di sini.

Api Api Steamboat & Grill. Sumber di sini.

Bam Bam Bistro. Sumber di sini.

Lapar pulak tengok gambar gambar makanan kat atas ni. Jom makan? Lepas tu kita jalan jalan pusing satu Melaka, pergi tempat-tempat menarik yang ada kat Melaka ni.

4 ulasan:

  1. Zami bila nk belanja abg zizi

    BalasPadam
  2. Tanpa NamaMei 24, 2017

    macam best je ni.....kne tour Melaka pulak pas ni JJCM

    BalasPadam
  3. Melaka dihatiku

    BalasPadam
  4. Terbaek ler

    BalasPadam

Copyright © Budak Lelaki Sebelah Pintu Designed by azhafizah.com