Selasa, 23 Jun 2009

Mandi Sungai Gunung Datok, Negeri Sembilan


Ello. Hari yang paling pelik dalam sejarah hidup aku. Hari ni aku keluar dengan kawan-kawan aku. 5 people included me. Kami berkata sepakat membawa berkat gi mandi sungai kat Gunung Datok, Negeri Sembilan. Seperti biase, last minute punye plan lagi. Sebelum tuh, ni list kawan-kawan aku yang sengal-sengal manje tuh:

Kmel
Pencinta alam yang setie. Sanggup berhabisan duit semate-mate menziarahi seekor lembu di zoo serte melawat si ulat beluncas di taman rame-rame. Jike beliau sedang memandu, beliau lebih rele melanggar seorang nenek si bongkok tiga daripada seekor ayam yang tiade bulu. Bayangkan!

Ejam
Comel, kelakar dan manja. Beliau mempunyai bentuk tubuh yang menggiurkan. Menjadi idaman para jande di kampung beliau. Hidup untuk makan? Mungkin itu visi dan misi beliau.

Pyan
Hitam tawar dan kelat. Memiliki susuk badan yang kecil membuatkan ramai tertanyekan apekah umur beliau? Ramai yang cube menebak jawapan, ramai juge yang tersasar. Beliau begitu bangge dengan keawetan mude beliau. Bercite-cite menjadi ahli perniagaan yang terunggul di Selat Melake.

By the way, Pyan ajak sepupu die, Fuad. Well, aku tak kenal sangat beliau. Oleh itu, aku takde info la pasal die ni. Abaikan. Seperti biase, normal dan selalunye, aku drive. Aku drive gi Gunung Datok. Tetibe si Ejam ni beri cadangan.

"Ape kate kite gi mandi kat Sukabumi?"

Huh? Sukabumi? Aku tak pernah dengar langsung name tempat tuh. Well, Ejam yang pernah gi kat situh. So, die sorang je yang tahu. Kami yang lain memang konfius-mius gak la. The last time si Ejam ni jejakkan kaki die kat tempat tuh, he was only seven years old! Mase tuh die cume darjah satu! A long period. Entah tempat tuh ade lagi ke tak. Nak tak nak, ikot je la. Biase la. Kat mulut kate 'TAK KISAH' kan? Tapi dalam hati, menjerit 'TIDAK' la. Hehehe.

*****************************************************************************

Sepanjang perjalanan kat lorong nak masuk Sukabumi tuh, memang menggerunkan. Feeling seram tuh! Semak kiri, semak kanan. Dahan terjuntai sane, dahan terjuntai sini. Kalau geng Pemburu Hantu nak cari sangat entiti, try cari kat sini. Mesti beratur hantu-hantu tuh nak masuk TV. Hehehe. Bile sampai je kat tempat tuh, aku terus belok dan kami gelak kuat-kuat seh! Sengal tol la Ejam ni. Ade ke kitorang yang ensem dan comel ni nak mandi kat tempat camtuh? Huahua. Ok. Imagine tau. Tempat tuh macam kolam ikan dengan air berwarne hijau kehingusan? Wah, siape nak mandi kat situh? Ofcoz la kami semue lari gi tempat yang sepatutnye.

*****************************************************************************

Sesampai je kitorang kat Gunung Datok, kami gi lepak la dulu. Belom mandi lagi. Borak-borak la. Teringat la zaman sekolah dulu. Kami da datang sini tyme sekolah dulu. Program bagi Kelab Alam Sekitar. Tahun 2005. Waktu tuh kami Form 5. Kelakar betol ok. Aku agak skema tyme sekolah dulu ye. Pengerusi Persatuan Sains, Penolong Penyelia Pengawas, Bendahari Putera Islam [kat sekolah aku, ade persatuan ni ok], pengerusi majlis bagi setiap kali perhimpunan sekolah pade hari Isnin dan sebagainye. Banyak tol ye. Hehehe. Well, itu zaman sekolah. Sekarang da lain. People change. The matter only is time.


Back to the story here. Kami jadi boring. Takde orang kat situh yang mandi. Lagipun, Pyan dengan Fuad da gi kat situh semalam! Dengan family dorang! Kejam betol. Kalau gitau awal-awal, kitorang ley gi kat Sagil. Ok sikit tempat tuh. Nak wat cane, da sampai pon. Kitorang pun bertafakur sambil 'fiqir fiqir na na na na na'~
[aku jumpe ayah aku kat situh, die nga survey tempat untuk program sekolah die!]

*****************************************************************************

Teke? Apekah keputusan yang kami amik? Hehehe. Kami semue gi WetWorld Pedas. Memang lame gile aku da tak gi kat situh. Sesampai je kami kat situh, kami memang terkejut beruang! Kerete kat situh tak sampai sepuluh bijik. Sunyi. Aku rase macam kat ruang vakum. Tiade bunyi langsung. Kami gelak lagi. Apela kelakar sangat hari ni. Semue bende yang kitorang buat, semue tak kene. Kami masok dan mandi seperti biase. Kami tawaf satu WetWorld tuh. Kami naik sane, kami naik sini. Rase macam WetWorld tuh kami yang punye! Memang takde sorang pon. Ade r gak makcik-makcik dan juge pakcik-pakcik beserte anak-anak dorang yang ponteng sekolah gi mandi kat situh. Kalau nak kire bilangan dorang, takyah gune jari-jemari kat kaki! Kat tangan je da cukup. Menakutkan...


adekah anda nampak sesiape di pintu masuk ni?
takyah buang mase nak cari.
ye. memang takde sesape.

kesian kedai ni.

pedas sangat ke ombak die tuh?
lagi pedas sos tomato cap Munah Jande.

Memang fantastica boring dan sengal. Hehehe. Sian gak kat Pyan sebab hari ni besday die! Besday die disambut dalam suasane yang boring, mengejutkan, spontan dan kelakar. Takpe. Ape yang penting? Kerjesame. At least, we spend time together kan? Enjoy~

kami amat 'gembire' di sini!

7 ulasan:

  1. aduh...penat bace...
    abes pon...huhuhu

    BalasPadam
  2. adie, tq coz bjaye abeskn pbacaan mu~

    hehehe.

    sori r coz pjg sgt.

    BalasPadam
  3. akhirnya...hahah
    panjang tp best baca

    BalasPadam
  4. sori la.

    sbb panjang sgt.

    huahua.

    t aku wat rumusan ek?

    BalasPadam
  5. seriosly..
    besh dpt jalan2 ngn kwn2..
    having fun together...

    BalasPadam
  6. betol~

    kalu x, mmg idop jd bosan~

    BalasPadam

Copyright © Budak Lelaki Sebelah Pintu Designed by azhafizah.com