Selasa, 18 Mei 2010

Terima Kasih Wahai Penyu!

Wow. Petang tadi best. Jeng jeng jeng. Dalam pukul 3.30 petang aku dan Ezam bergerak ke Tanjung Bidara nak tengok kawan aku sorang ni nama diberi Kaymell haha. Dia berpraktikal kat Pusat Pengurusan Penyu (Turtle Management Centre) lokasi Kampung Padang Kemunting, Melaka. Ya. Kaymell budak degree biomarin dan dia dah tahun akhir pun. Tahniah sebab aku ada lagi setahun okay.




Aku, Ezam dan Kaymell ni besties from school so bila jumpa tadi memang tak ingat dunia kau tahu borak borak mulut pot pet pot pet. Lebih dua jam pulak tu. Sejam pertama kitorang cakap pasal penyu haha aku serious ni. Wah aku rasa macam buat lawatan sambil belajar pulak tadi. Tak pasal pasal ada beberapa perkara aku tahu tentang penyu penyu tu.
  1. Penyu capai kematangan pada usia 15 tahun maka at that time kita dapat mengenal pasti jantina penyu tu sama ada jantan atau betina. Selagi penyu tidak berusia 15 tahun kita tak tahu jantina dia oleh itu kita boleh cuba teka teka la masa tu.
  2. Jantina penyu boleh ditentukan melalui ekor kalau panjang dia jantan kalau pendek dia betina.
  3. Penyu mempunyai paruh yang tajam seperti burung helang dahsyat woi.
  4. Tadi ada penyu lipas kau tahu. Nama samaran dia dan aku tak bohong sila percaya bulat bulat. Eh eh ni bukan kacukan penyu dengan lipas tapi penyu tu kalau kita tengok sekali imbas ada iras iras lipas dan kalau kita tengok banyak kali pulak jadi macam penyu balik.
  5. Penyu makan apa sahaja bak kata pepatah all you can eat haha. Maka jangan pandai pandai nak beri penyu makan burger McDonald's sila harap maklum.
  6. Sebelum ni aku tengok penyu kat tv macam tak cantik je tapi bila aku tengok kat depan mata kepala aku sendiri wah seriously dah la cantik comel pulak tu. Fuhhh... Kat sini ada penyu karah, penyu lipas dan penyu penyu wakakaka.




Setakat tu je yang aku ingat. Entah ada lagi kot. Well korang boleh datang sini kalau nak tahu lebih lanjut. Tak lama lepas tu hujan turun dengan lebat gila kebaboom kau bayangkan. Aku parking kereta jauh pulak tu maka terpaksa la nak tunggu hujan reda sikit. Sementara tu kitorang lepak lepak borak pasal tu borak pasal ni. Wah aku teruja sampai tak sedar dah pukul 6.00 petang pun. Hujan pulak tak reda reda lagi maka nak tak nak aku dan Ezam redah lantak la sebab aku nak kena balik jugak sebelum Maghrib. Oh Kaymell tak balik lagi since malam ni dia dan beberapa orang lagi nak jaga kalau kalau ada penyu datang mendarat. Tak tidur kau tahu. Well good luck Kaymell!




Dalam perjalanan balik pulak tadi jalan banjir wo banjir wo tak boleh nak lalu. Maka kitorang pusing ambil jalan jauh sikit alhamdulillah selamat sampai rumah. Oh makan sup tadi fuhhh sedap gila makan panas panas time hujan sila jealous.


potpetpotpet: Nak ambil gambar tadi tapi hujan lebat sangat kot.

24 ulasan:

  1. Tanpa NamaMei 18, 2010

    wah cm seronok je..
    (:

    BalasPadam
  2. pic penyu yang last gak chumel..hehehe..
    menarik info sal penyu..:)

    BalasPadam
  3. husna:
    ahha.
    seronok betul.
    ;)

    BalasPadam
  4. asfz:
    ahha.
    kan kan kan?
    info secara tak sengaja.
    sumber Kaymell.
    ;)

    BalasPadam
  5. Sebenarnya kan zami.. Sebenarnya kan.. Mengidam telur penyu nih.. Hahaha.. ;p

    BalasPadam
  6. hizami: hari tu kat pasar mlm nyaris2 nak beli kura2 buat bela..tapi tak jadi..takut kura2 tu kebulur plak..eh? topik kura2 ke penyu ni..hehhehheh..salohhhh la pulokkkkk

    BalasPadam
  7. farhanadr:
    ahha.
    really?
    aiyoh.
    sedap kah?
    ;)

    BalasPadam
  8. cikgu jaja:
    ahha.
    boleh je.
    adik beradik tu.
    haha.
    ;)

    BalasPadam
  9. CAM BEZ JE BUNYI NYE...

    BalasPadam
  10. ade ke kat atas tu gambar penyu lipas?teruje lau dapat tengok nih..haha

    BalasPadam
  11. tieha:
    ahha.
    best betul.
    ;)

    BalasPadam
  12. kembatolo:
    ahha.
    nanti nanti.
    ;)
    tapi betul ada penyu lipas.

    BalasPadam
  13. tanjung bidara dekat ngan pengkalan blaka ngan umbai kan??

    leh la singgah merasa telur penyu..hehe

    pelik ade penyu kat melaka yee..kat tanjung puteri ade penyu x??hehe

    BalasPadam
  14. bgus nye hizami wat pasal penyu ni....sukenye...

    BalasPadam
  15. ayie:
    haha.
    kesian tak tahu wakakaka.
    ;P
    ada okay.
    takkan la aku nak tipu.
    tanjung puteri takde penyu sila beri perhatian.
    ahha~

    BalasPadam
  16. hawa:
    ahha.
    tu la.
    zami pun tak berapa kenal penyu ni.
    tapi bila datang kat situ rasa teruja nak tahu.
    fuh.
    best!
    ;)

    BalasPadam
  17. wahh...penyu yg cute...hah..thanks bagi informations zami~

    BalasPadam
  18. hans:
    ahha.
    welcome.
    well tu pun tahu daripada kawan zami tu.
    haha.
    kalau tak zami tak tahu satu apa pun pasal penyu.
    ;)

    BalasPadam
  19. owh..takpe ar..sebarkan info berguna(eh ye ke)...hee...

    BalasPadam
  20. tak pe pasni penyu tu dah knl hizami n dia akan wat n3 psal hizami plak...hahahha

    BalasPadam
  21. hawa:
    ahha.
    boleh pulak?
    ahha.
    oh ada wireless dalam laut kah?
    ;)

    BalasPadam
  22. kabel dalam laut maaa.....heheheheh...

    BalasPadam
  23. aku nk jadikan penyu ni pet aku bley tak wahai cik hizami yang bijak jelita? muahahhaa =P

    BalasPadam

Copyright © Budak Lelaki Sebelah Pintu Designed by azhafizah.com