Khamis, 6 April 2017

Lelaki Berjanggut, Berjambang Lebih Bersih?

Salam.

Jangan tak tahu, lelaki berjanggut atau berjambang didapati lebih bersih berbanding lelaki yang mencukur bersih wajahnya. Kajian yang telah dijalankan oleh Carrie Kovarik dari Penn Medicine mendapati bahawa lelaki tanpa janggut atau jambang adalah tiga kali lebih besar kemungkinan memiliki bakteria pada permukaan wajahnya. Carrie Kovarik telah menjalankan kajian ini terhadap 409 orang pekerja atau pencuci tandas.

Sumber di sini.

Dikatakan bahawa lelaki yang mencukur bersih wajahnya memiliki risiko yang lebih tinggi terhadap jangkitan bagi bakteria-bakteria tertentu. Hal ini kerana mereka yang sering mencukur wajah boleh menyebabkan luka kecil pada kulit dan sekaligus membenarkan bakteria untuk merebak dengan mudah. Sebaliknya, jika lelaki menyimpan janggut atau jambang, maka, risiko tersebut dapat dikurangkan. Tambahan pula, menyimpan janggut atau jambang dapat mengurangkan risiko terkena ruam dan radang pada kulit yang sering terjadi kepada lelaki yang selalu bercukur.

Tapi janganlah dah simpan janggut, dah simpan jambang tapi tak reti nak bersihkan, tak reti nak cuci pula. Kalau macam tu, tiada makna la bela janggut atau jambang lebih bersih daripada yang bercukur. Pokok pangkalnya, kebersihan tu sebenarnya bergantung pada individu. Kalau selalu bercukur tapi sentiasa menitikberatkan kebersihan? Haaa... Lebih baik daripada berjanggut atau berjambang tapi tak jaga kebersihan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright © Budak Lelaki Sebelah Pintu Designed by azhafizah.com